Nabovarsel (5 stykk), Opplysninger gitt i nabovarsel (Gjenpart), og Kvittering - 7 sider
Beskrivelse
Kategori: Drift - Byggskjema
Denne filen inneholder 3 stykk skjemaer: Nabovarsel (5 stykk), Opplysninger gitt i nabovarsel (gjenpart), og Kvittering for nabovarsel.
Informasjonen du fyller ut i nabovarslene kopieres automatisk til tilsvarende felter i skjemaene 'Opplysninger gitt i nabovarsel' og 'Kvittering for nabovarsel'.
Har du behov for flere nabovarsler, gjenpart, eller kvitteringer kan du også laste ned disse som separate filer fra vår nettside.
Litt om nabovarsel:
Når et byggetiltak skal iverksettes, har naboer og gjenboere krav på å bli varslet om det tiltaket som skal igangsettes. De får på den måten adgang til å komme med merknader/protester før tiltaket blir påbegynt. For byggetiltak som bare krever at du sender melding til Plan- og Bygningsmyndigheten i kommunen, er det du som byggherre (tiltakshaver) som sørger for nabovarsel. For tiltak som krever søknad til kommunen, er det firmaet du engasjerer til å stå for søknadsprosessen (også kalt ansvarlig søker), som sørger for nabovarsel.
Naboene må få beskjed om at eventuelle merknader sendes kommunen (når det gjelder melding) eller sendes ansvarlig søker (når det gjelder søknad) innen to uker etter at nabovarslet er sendt og grunnlagsmaterialet for søknad/melding er gjort tilgjengelig. Kommunen kan frita deg fra varsling eller utvide varslingsplikten, avhengig av tiltaket.
Når et byggetiltak skal iverksettes, har naboer og gjenboere krav på å bli varslet om det tiltaket som skal igangsettes. De får på den måten adgang til å komme med merknader/protester før tiltaket blir påbegynt. For byggetiltak som bare krever at du sender melding til Plan- og Bygningsmyndigheten i kommunen, er det du som byggherre (tiltakshaver) som sørger for nabovarsel. For tiltak som krever søknad til kommunen, er det firmaet du engasjerer til å stå for søknadsprosessen (også kalt ansvarlig søker), som sørger for nabovarsel.
Naboene må få beskjed om at eventuelle merknader sendes kommunen (når det gjelder melding) eller sendes ansvarlig søker (når det gjelder søknad) innen to uker etter at nabovarslet er sendt og grunnlagsmaterialet for søknad/melding er gjort tilgjengelig. Kommunen kan frita deg fra varsling eller utvide varslingsplikten, avhengig av tiltaket.
Dette skjemaet tilsvarer skjemanr. 5154, 5155, og 5156.